آموزش دستور Revolve (ریوالو) در سالیدورک
دستور Revolve boss و Revolve cut یکی از دستورات آموزش سالیدورک است که برای ایجاد شکل سه بعدی حول یک محور استفاده می شود. این دستور را می توان از قسمت command manager و یا menu bar انتخاب کرد. موارد مختلف را در یک یا دو جهت میتوانید مانند دستور extrude boss اضافه کنید.
با استفاده از دستور revolve در سالیدورک می توانید حلقه، سیلندرهای توخالی، مخازن تحت فشار، کره های توخالی و توپر، قرقره های انتقال قدرت و … ایجاد کنید.
نکته: برای استفاده از این دستور باید یک محور مرجع برای چرخش طرح رسم کنید.
چگونه از دستور Revolve استفاده کنیم؟
دستور ریوالو در سالیدورک یکی از ابزارهای طراحی در سالیدورک است که به ایجاد یک حجم و یا خالی کردن یک حجم حول یک محور معروف است. با استفاده از این دستور می توانیم طرح دو بعدی (Sketch) کشیده شده را حول یک محور دوران بدیم و حجم مورد نظر خود را ایجاد کنیم.
قبل از ادامه مقاله شما را دعوت به مشاهده چندین نمونه فیلم از آموزش سالیدورک مقدماتی می نماییم:
نحوه استفاده از ریوالو (Revolve)
گام اول: فایل جدیدی باز کنید.
برنامه سالیدورک را باز کنید، در محیط part یک فایل جدید باز کنید. سپس یک صفحه انتخاب کنید و با گزینه Normal To ویا ctrl+8 آن را عمود کنید.
پیشنهاد مکتبی نو: آموزش نقشه خوانی صنعتی
گام دوم: محور مرجع طراحی کنید.
به محیط Sketch بروید و دستور Line یا Center line را انتخاب کنید. (ترجیحا از centerline استفاده کنید، زیرا نمایش گرافیک مهندسی خط مرکزی است و به عنوان خط محور استفاده میشود.) آن را از command manager انتخاب کنید و با هر طولی به صورت عمودی یا افقی رسم کنید.
گام سوم: یک sketch طراحی کنید.
برای طراحی سیلندر توخالی باید یک مستطیل رو حول یک محور بچرخانید. مستطیل را با دستور rectangle ویا Line طراحی کنید و از قسمت smart dimension ابعاد را وارد کنید.
به فرض در این قسمت این ابعاد را وارد کردیم:
قطر خارجی (OD)= 50 mm
قطر داخلی (ID)= 30mm
طول سیلندر (L)= 100mm
گام چهارم: دستور Revolve boss را اجرا کنید.
ابتدا باید از sketch خارج شوید. برای این کار برروی Exit sketch در قسمت command manager کلیک کنید. از درخت طراحی sketch طراحی شده را انتخاب کنید. از command manager گزینه revolve boss را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه property manager دستور revolve را مشاهده میکنید.
در کادر آبی باید محور دوران را انتخاب کنید. روی خط محور کلیک کنید، سپس یک پیش نمایش از طرح شما به رنگ زرد ظاهر میشود. در سربرگ Direction 1 میتوانید مواردی را برای اندازه و کنترل وارد کنید. در اینجا گزینه Blind و زاویه 360 درجه را برای سیلندر توخالی انتخاب میکنیم. در آخر برای تکمیل طرح سه بعدی سیلندر از قسمت property manager برروی تیک سبز کلیک میکنیم.
اطلاعات بیشتر: Revolve property manager
Axis of Revolution : در این قسمت محور مرجع چرخش را انتخاب میکنیم.
Direction 1 or 2 : در اینجا میتوانیم نوع چرخش و جهت چرخش را تنظیم کنیم.
انواع چرخش: Blind ، Up to surface ، Up to vertex ، offset from surface و midplane.
Thin feature : در این قسمت میتوانید با تنظیم ضخامت مدل های سه بعدی نازک طراحی کنید. این قسمت شامل Direction2 , Midplane, Direction1 است.
Selected contours : اگر 2 یا چند کانتور بسته حول محور دارید میتوانید از این قسمت برای انتخاب انها استفاده کنید. میتوانید طرح های متعددی را در یک عملیات بچرخانید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
آموزش معادله نویسی در سالیدورک (Equation)
پمپ بنزین خودرو مسئول انتقال سوخت از مخزن به موتور
کاتیون و هر آنچه که باید بدانید | کاتیون یون مثبت است؟
wan به چه معناست و چه کاربردی دارد؟
توربین فرانسیس و کاربرد و تفاوت این توربین
دیدگاهتان را بنویسید